Informace o vašich právech a bezplatná pomoc
ve sporech s podnikateli z jiných zemí EU

Články

Média > Články

Jak dopadl případ se skútrem

Praha,

Česká spotřebitelka si loni v listopadu přes inzerát zakoupila ojetý skútr. Převzala ho ve velké hale plné vozidel přímo v Itálii a pak marně vyzývala prodejce k zaslání technického průkazu, který mu nechala kvůli odhlášení z italského registru vozidel. Plná bezmoci se pak obrátila na Evropské spotřebitelské centrum, které jí pomohlo během dvou měsíců spor vyřešit.

Auto z druhé (neférové) ruky

Praha,

Koupě auta nebo motocyklu v zahraničí je mnohdy cestou, jak ušetřit. Především online inzeráty však vyžadují velkou dávku obezřetnosti. Je ve smlouvě uvedeno jméno skutečného prodávajícího? Neobsahuje smlouva klauzuli, že jde o obchod mezi dvěma podnikateli, i když kupujícím je spotřebitel? Dostanete k vozidlu technický průkaz?

Zájezdy a ubytování - vaše práva

Praha,

Titulní strana brožurky Zájezdy a ubytování - vaše právaPo Vánocích nastal definitivně čas myslet na příjemné chvíle nového roku – zimní a letní dovolenou. Jak spolehlivé je využít služeb zahraničních společností, jakým právem se řídí smlouva o zájezdu či o ubytování, jak se bránit v případě nedostatků v místě pobytu i jaké mohou být storno poplatky při zrušení již rezervovaného pobytu, to jsou některá z témat nové brožurky Evropského spotřebitelského centra. Vychází z nejčastějších zkušeností českých spotřebitelů se zahraničními cestovními kancelářemi a ubytovateli.

Nepovedená oprava auta

Praha,

Porucha vlastního auta na dovolené v zahraničí je noční můrou každého řidiče. Řešení nabízí většinou návštěva nejbližšího servisu, o jehož kvalitě člověk nemá potuchy. Když mechanici něco pokazí, může jít v první řadě o život a v druhé o peníze při pozdější reklamaci.

Nákup auta v zahraničí

Praha,

Nový průvodce zákrutami výběru a nákupu vozů v zemích EU přináší komplexní tipy, na co myslet před a po podepsání smlouvy i při dovozu automobilu. Časté otázky ukazují na obavy spotřebitelů ohledně postupu při nákupu vozidel v jiných zemích EU. Čerstvá zpráva sítě Evropských spotřebitelských center, dostupná online, má přeshraniční nákupy automobilů usnadnit.

Online seznamky - jak na to

Praha,

Počet stížností na jednání internetových seznamek ze zemí EU v poslední době opět velmi vzrostl. Vedle zavádějících cen a neúplných služeb se uživatelé nejčastěji setkávají s takzvaným automatickým prodloužením smlouvy, a tedy s hrozbou výrazného prodražení využité služby. Jak se vyhnout nemilému překvapení?

ODR: Nová platforma pro řešení sporů online

Praha,

Jak funguje ODR a ADRK řešení sporů s internetovými prodejci mohou spotřebitelé od února využívat elektronickou platformu ODR. Podnikatele mohou pomocí tohoto elektronického formuláře kontaktovat napřímo se svojí stížností, nebo v případě, že předtím neuspěli s klasickou reklamací. Následné řízení vedené některým ze subjektů mimosoudního řešení sporů ADR má trvat maximálně 90 dní a je pro obě strany bezplatné.

Vyhněte se problémům s timesharem

Praha,

Výřez z titulní strany zprávy sítě ESCPlánování letních dovolených začíná. Někteří lidé chtějí ušetřit, a tak uzavřou zdánlivě výhodnou smlouvu na mnohaletý pronájem apartmánu ve slunné destinaci na určitý termín. Pokud člověk natrefí na férového pronajímatele, může jít o dobrou věc. Tato oblast ale láká i mnoho nepoctivců, kteří chtějí spotřebitele podvést. Proto nabízíme tipy, jak jim nenaletět.

Zakoupeno v zahraničí, reklamováno doma

Praha,

Praská podrážka. Ilustrační foto.Mnozí našli pod stromečkem dárky zakoupené během adventu v sousedních zemích a začali je užívat. Co když se pokazí? Euro-záruka ze zákona neexistuje, někteří podnikatelé ale zboží zakoupené v jiné zemi Evropské unie umožňují reklamovat i v České republice. Ovšem to může mít svá úskalí.

Nákup v zahraničí zvažujte také dle druhu zboží

Praha,

Ilustraní foto kuchyňské linky.Při hledání lepších cen zboží na jednotném trhu je vhodné dobře zvážit i řešení případných problémů následujících po samotném nákupu v jiné zemi EU. Někteří prodejci, především ze sousedních zemí, se totiž občas k podaným reklamacím staví neochotně – ačkoliv původně slibovali, že problémy přijedou řešit ke spotřebiteli domů do Česka.

Nástrahy online nákupu mimo EU

Praha,

Prsty píšící na černé klávesnici.Evropskému spotřebitelskému centru se stále častěji ozývají lidé, kteří se na základě webové prezentace e-shopu domnívali, že nakupují online z Německa či Velké Británie, zboží jim však přišlo z Číny. Navíc bylo mnohdy padělané či jinak nekvalitní. Jak poznat, s kým ve skutečnosti uzavírám smlouvu a v čem se liší nákupy z tzv. třetích zemí a ze zemí Evropské unie?

Dobře si prohlédnout výrobek

Praha,

Velmi hořká zkušenost české spotřebitelky s nákupem luxusní kabelky za 130 000 Kč v Paříži připomněla, jak je důležité při nákupu v kamenné prodejně dobře si kupovaný výrobek prohlédnout a nechat si ho zabalit před očima.

ESC: Zvažte, koho požádáte o pomoc

Praha,

Síť ESC/ECC-Net - logoV případě problémů se zahraničním podnikatelem spotřebitelé někdy využívají služeb českých právníků nebo společností, které se řešením takových sporů za provizi zabývají. To ale nemusí být vždy nejlepší volba, protože tyto subjekty často nemají s právem cizí země zkušenosti a nezřídka nemají ani detailní přehled o nástrojích, které tam lze k řešení sporu využít. Naopak síť Evropských spotřebitelských center díky svému zastoupení ve 30 zemích Evropy dokáže rychle určit vhodný postup pro konkrétní případ nebo ho s vysokou mírou úspěšnosti přímo řešit.

Jasnější podmínky půjčení vozu

Praha,

Eura - půjčení vozuNepřehlednosti podmínek při půjčování vozů by měl být konec. Alespoň u pěti největších společností v Evropě. Ty se na základě opatření Evropské komise a dozorových orgánů zemí EU zavázaly do konce roku 2015 výrazně zpřehlednit podmínky účtování pohonných hmot a pojištění a zajistit férovější přístup při řešení škod i větší transparentnost cen.

Vyplatí se komerční záruka?

Praha,

Prasklá bota k reklamaci.Komerční neboli rozšířené záruky na jednotném trhu EU nemusejí být tím, čím se zdají. Síť Evropských spotřebitelských center (ESC) provedla 342 šetření v 25 zemích, prověřila 104 webových stránek, kontaktovala 127 obchodů a provedla internetový průzkum mezi 543 spotřebiteli se zkušeností s komerční zárukou. Výsledky ukázaly, že ne všechny jdou nad rámec zákonné záruky a že některé mají řadu omezení, například platí jen v zemi prodejce.

Podvody s ubytováním

Praha,

Podvodníci jednou za čas přijdou s něčím novým. Nejdřív se soustředili na prodej elektroniky na dálku, později začali takto nabízet i domácí mažlíčky. Tentokrát nalíčili pasti s ubytovacími službami. Před těmito rozšiřujícími se praktikami chceme spotřebitele varovat, jsou totiž velmi sofistikované a těžko odhalitelné.

Nový cíl EU: vzdělanější spotřebitel (Lidové noviny)

Praha,

Evropská komise zahájila kampaň o právech spotřebitelů.Lidé nečtou smlouvy a zdráhají se hájit svá práva. Kampaně Evropské komise zaměřené na spotřebitelské úvěry a obecná práva spotřebitelů představila v České republice evropská komisařka Věra Jourová společně se zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu, České obchodní inspekce a dalších dotčených institucí. Čtěte článek Lidových novin z 25. 4. 2015.

ESC pro epravo.cz: Nebezpečí škody na věci - poškození zboží ze zásilkového prodeje během přepravy

Praha,

V diskusi nad nedostatky nového občanského zákoníku se objevuje i téma přechodu rizika vzniku náhodné škody na zboží dodávaném spotřebiteli při zásilkovém prodeji s využitím dopravce. Kdo má odpovídat za náhodné poškození, zničení nebo i ztrátu věci objednané po internetu, z katalogu nebo po telefonu na cestě od prodávajícího ke spotřebiteli?

Poplatky při zrušení ubytování

Praha,

Tuto zimu se lidé obraceli na ESC mimo jiné kvůli sporům o výši storno poplatků za zrušené ubytování v hotelu či penzionu především v Alpách. Částka, kterou měli zaplatit, jim přišla vysoká, protože se téměř rovnala ceně pobytu. Je ale třeba si uvědomit, že smlouvy se mají dodržovat, a pokud je nedodržíme, musíme nést následky. Storno poplatky jsou oprávněné, otázkou však je, v jaké výši.

ESC bude radit na veletrzích

,

Zima ještě není ani v polovině, ale už nyní začíná období plánování letních dovolených. Řeší se výběr destinace i způsob, jak dovolenou pojmout. Nabízí se zájezd od cestovní kanceláře i výlet po vlastní ose. Důležité je však také zvážit, jak je v těch-to případech spotřebitel chráněn. ESC poradí na blížících se veletrzích cestovního ruchu v Praze a Jablonci nad Nisou.

ESC: Nejčastější problémy při nákupu online v EU

Praha,

Přeshraniční nákupy po internetu jsou pro spotřebitele stále atraktivnější, ani tento typ nákupů se ale neobejde bez problémů. Během let 2012 a 2013 zaznamenala síť Evropských spotřebitelských center (ESC) přes 40 tisíc stížností týkajících se právě online nakupování. Nově zveřejněná zpráva ESC hovoří také o tom, že se jedná o jednu z hlavních oblastí případů bezplatně řešených v rámci této sítě.

Mají spotřebitelé na kom vymáhat své nároky?

Praha,

Často se mluví o nárocích spotřebitelů při porušení smlouvy ze strany obchodníka. Spotřebitel ze zákona sice svá práva má, ale je především potřeba, aby je měl na kom a jak vymoci. Ukážeme vám případ, v němž je to velice těžké, ba skoro nemožné, a jak důležité je vědět, od koho nakupujete především na internetu.

Online nákupy v EU – znáte svá práva?

Praha,

Předvánoční nákupy se nezadržitelně blíží a spotřebitelé se víc než kdy jindy začínají ohlížet po výhodných nabídkách koupě zboží na internetu. Obchodníci zase hledají nové trhy v jiných zemích, a tak se někteří zaměřují i na Českou republiku. Je nakupování v evropských e-shopech rizikové? A co dělat v případě reklamace?

Past při platbě za letenky

Praha,

Někteří čeští zákazníci irské letecké společnosti si všimli, že z jejich účtů mizí vyšší částky, než za které jsou lety nabízeny. Důvodem je, že ačkoli jsou ceny letenek uvedeny v českých korunách, během procesu platby dojde hned ke dvěma přepočtům měny – nejprve podle kurzu dopravce a pak i vydavatele platební karty. Klient tak přichází až o stovky korun na jedné transakci.

Časté problémy na dovolené

Praha,

Ilustrační fotoVíce než čtvrtina lidí zažívá problémy se službami cestovního ruchu v Evropě. Ukazuje to průzkum asociace ANEC mezi téměř šesti tisíci respondentů. Nejčastěji si lidé stěžují na trable při vypůjčení vozu, v letecké a železniční dopravě nebo v rámci zájezdu. Čeho se problémy týkají, jak se jich vyvarovat a jak se prát o svá práva?

Objednávka jedním klikem

Praha,

Někteří lidé si myslí, že když nepodepíší vytištěnou smlouvu o zájezdu, tak pro ně není žádná objednávka závazná. Ale na to pozor! Vinou nepozornosti při vybírání dovolené na webech zahraničních a nově i českých cestovních kanceláří mohou spotřebitelé přijít ke značné finanční újmě. Stačí k tomu prakticky jediné kliknutí.

Aukční servery - víte, od koho nakupujete?

Praha,

Na aukčních internetových serverech se bohužel stále častěji objevuje nešvar v podobě prodávajících, kteří prodávají ve velkém, ovšem bez patřičného podnikatelského oprávnění. A to může nakupujícím způsobit značné problémy.

Jak získat peníze zpět od neférového obchodníka

Praha,

Platíte-li při nákupu přes internet platební kartou a obchodník vám nedodá objednané zboží či služby, můžete využít bankovní nástroj zvaný chargeback, kterým za určitých podmínek lze získat peníze zpět.

ESC: Nástrahy mezinárodních bankovních převodů

Praha,

Nakupujete-li v zahraničí, může se stát, že budete chtít zaplatit bankovním převodem. Nebo budete žádat obchodníka o zaslání peněz na váš bankovní účet po odstoupení od smlouvy či po uznané reklamaci. Ve všech případech je velmi důležité vědět, jak to udělat správně, protože zadání čísla účtu ve špatném tvaru může zdánlivě jednoduchý úkon značně zkomplikovat a prodražit.

Nejčastější podvody na internetu

Praha,

Každý osmý Evropan se už někdy setkal s internetovým podvodem. Každý dvanáctý čelil krádeži osobních údajů. Stačí být chvilku nepozorný při využívání on-line služeb na vašem počítači nebo mobilním telefonu. Europol uvádí, že zločinci na celém světě ročně oberou uživatele internetu o 9454 miliard korun, což převyšuje zisk z obchodu s marihuanou, kokainem a heroinem dohromady.

Povinnost zimních pneumatik v zemích Evropy

Praha,

Ilustrační foto automobilůV Česku je povinné jezdit na zimních pneumatikách od začátku listopadu, pokud si to vyžadují podmínky na silnicích. Jak je tomu jinde v Evropě? Zaměřili jsme se především na země, kam Češi jezdí nejčastěji na lyže, případně na předvánoční nákupy, ale nejen na ně. V jakém období, případně za jakých povětrnostních podmínek, je povinnost zimního obutí? Jaké mohou být případné pokuty? Informace z jednotlivých zemí poskytli členové sítě Evropských spotřebitelských center (ECC-Net).

Kdy je lepší platit kartou

Praha,

Jak platit za vánoční dárky kupované přes internet nejen bezpečně, ale také chytře? Můžete využít platbu kartou nebo některý ze systémů elektronických peněženek, které mají svá vlastní centra pro řešení problémů mezi prodejci a nakupujícími. Je však třeba znát základní pravidla.

Triky prodejců ojetých automobilů v zahraničí

Praha,

Při dovozu ojetého automobilu ze zahraničí je třeba být ve střehu. To se týká nejen technického stavu vozu, ale také kupní smlouvy. V ní se totiž někteří prodejci snaží osvědčenými způsoby zbavit svých povinností vůči spotřebiteli, například odpovědnosti za vady.

Náhrada škody za problémy se zavazadly

Praha,

Turistická sezona pokračuje, lidé si na dovolenou balí kufry i v podzimních měsících. Jenže co dělat, když je zavazadlo při letu poškozeno, zpožděno nebo se ztratí? Jak vysokou náhradu škody lze požadovat a v jakých lhůtách?

Roamingové volání z Chorvatska je 10x levnější

Praha,

Vstup Chorvatska do EU pocítí velmi pozitivně čeští turisté na svých účtech za telefon – za roamingové služby v této zemi zaplatí od 1. července 10krát až 15krát méně. Vedle cen volání a textových zpráv v EU výrazně klesá i cena za přeshraniční přenos dat.

Problém s obchodníkem v Chorvatsku? Pomůžeme vám

Praha,

Dobrá zpráva pro zhruba milion českých turistů, kteří míří na dovolenou do Chorvatska. Pokud budou mít nějaký spor s tamním prodejcem zboží nebo poskytovatelem služeb, bezplatně jim pomůže síť Evropských spotřebitelských center, jejíž nová pobočka se otevřela v Záhřebu 1. července, tedy v den vstupu Chorvatska do EU.

Na seznamkách buďte opatrní

Praha,

Evropské spotřebitelské centrum se setkává se stále narůstajícím počtem stížností týkajících se seznamek, tedy webových stránek, které nabízejí pomoc při hledání partnera či partnerky. Někteří uživatelé jsou nepozorní a dostávají se do problémů, ze kterých nevede snadná cesta ven.

Český e-shop v rukou zahraničního podnikatele

Praha,

internet03.jpgPři internetovém nákupu ze zahraničí můžete někdy ušetřit nemalou finanční částku. Je však dobré počítat i s některými riziky, aby váš první přeshraniční nákup neskončil zklamáním. Mnoho uživatelů internetu si například stále neuvědomuje, že za českou internetovou stránkou může stát subjekt třeba z druhého konce světa.

Jaká máte práva při zpoždění autobusu

Praha,

Pokud se dálkový autobus významně zpozdil nebo nepřijel vůbec, nově mají cestující právo na péči ze strany dopravce a případně i na odškodnění. 1. března vstoupilo v účinnost evropské nařízení, které se týká práv cestujících v autobusové dopravě a které doplňuje sadu předpisů pro všechny hlavní druhy dopravy v rámci Evropské unie.

Práva cestujících mějte přímo v mobilu

Praha,

Co dělat přímo na letišti, když je let zrušen nebo když nedorazilo zavazadlo? Na co má člověk právo? To lze snadno zjistit díky mobilní aplikaci Evropské komise o právech cestujících. V zimě se mohou hodit informace o povinnosti bezplatné péče ze strany dopravce v případě přerušení leteckého provozu vinou sněhové vánice.

ESC: Roste poměr problémů při nákupech online

Praha,

Člověka jistě rozezlí nedoručení zboží při nákupu přes internet, nevyřízená reklamace, potíže s odstoupením od smlouvy bez udání důvodu nebo doručení jiného či vadného zboží. Právě to jsou časté problémy, které pomáhá řešit síť Evropských spotřebitelských center, a to v případech, kdy je obchodník z jiné země EU. A poměr problémů v rámci elektronického nakupování vůči problémům s nákupy uskutečněnými v kamenných obchodech roste.

Jak je důležité míti vízum

Praha,

Při cestách mimo EU si dejte opravdu dobrý pozor, zda pro zemi, kam se chystáte, nemá Česká republika zavedenu vízovou povinnost nebo jaké jsou obecně formální náležitosti pro vstup českých občanů do země. Ani informace zahraniční cestovní kanceláře nelze vždy brát za bernou minci, nemusejí totiž platit pro české zákazníky.

Zmýlil se obchodník v ceně?

Praha,

Velmi nízká cena Vás zláká k bleskové koupi elektroniky nebo užitečné služby přes internet, ale obchodník Vaši objednávku zruší. Jak je to v tomto případě s Vaším nárokem na dodání zboží či poskytnutí služby?

ESC: Dovolená v zahraničí

Praha,

Vše o zdravotním pojištění při cestě do zahraničí přímo v mobilu a informace o tom, jak se vyhnout finančním ztrátám při pronájmu auta. Užitečné tipy pro čas dovolených najdete na www.evropskyspotrebitel.cz.

ESC radí, jak poznat podvod na internetu

Ilustrační foto - práce s počítačemDalší a další lidé se nechávají nachytat a platí předem tisíce eur za zboží, které si objednali online ze zahraničí, ale které nikdy nedostanou. Při nákupu na internetu se totiž stávají oběťmi podvodů, když si chtějí za výhodnou cenu pořídit automobil, notebook, mobil nebo třeba traktor. Evropské spotřebitelské centrum nabízí několik rad, jak jednoduše prověřit prodejce, od něhož chce spotřebitel nakupovat. Riziko podvodu zcela vyloučit nelze, obezřetným chováním jej však můžete minimalizovat.

ESC pro časopis dTEST: Neletíte kvůli vánici? Máte právo na péči

Praha,

Vinou sněhových bouří může v zimě opět nastat situace jako při loňské sopečné krizi, při níž cestující zůstávali v zoufalé situaci „viset“ na evropských letištích. Jak ukazují statistiky sítě Evropských spotřebitelských center, výbuch islandské sopky způsobil nárůst počtu sporů řešených touto síti o téměř 60 %. To také ukazuje, že práva cestujících v letecké dopravě vyžadují větší pozornost než dosud. A co Vy, víte, na co máte v takové situaci právo ze strany dopravce či cestovní kanceláře?

Kufry na dovolenou nedoletěly, na co má cestující nárok?

Praha,

Cestovat na dovolenou se dá všemi možnými dopravními prostředky. Autem, autobusem, vlakem. Na motorce, na kole, na koloběžce. Lodí. Anebo i pěšky. Záleží jen na naší fyzické kondici a odvaze. Určitě nejpohodlnější a také nejrychlejší je ale doprava letadlem. Pohled na krajinu z ptačí perspektivy přináší nezapomenutelné zážitky. Příjemné letušky nám nabízejí nápoje a občerstvení. Ať už se létání bojíme více či méně, asi všichni si oddechneme, že jsme šťastně přistáli. Jsme v místě naší dovolené, moře je na dosah a před námi jen klid a pohoda. Ale až do chvíle, kdy zjistíme, že s námi nepřiletěl náš kufr. Co dělat v takovém případě?

Jak se pouhým kliknutím (ne)uzavře smlouva

Praha,

Internet dává kromě jiného spotřebitelům a obchodníkům možnost, aby spolu uzavírali smlouvy pouhým kliknutím na „koupit“, a to nejen v rámci ČR, ale i přes hranice. Níže uvádíme několik způsobů, jak je možno smlouvu uzavřít, nebo také neuzavřít.

Pozor na storno poplatky při rušení ubytování

Praha,

Každý z nás se již dostal do situace, kdy byl okolnostmi přinucen změnit původní plány. V případě rezervovaného ubytování se však změna může nepříjemně prodražit. Stornopoplatky mohou někdy dosahovat i 100% původní ceny ubytování.

Zpožděný let? O kompenzacích lidé často nevědí

ČT24,

Cestující leteckých společností mají stále nízké povědomí o svých právech v případě mimořádných událostí, jako jsou zpoždění a zrušení letu nebo ztráta a poškození zavazadel. K takovýmto komplikacím dochází v jednom až dvou procentech letů po Evropě, což jsou ročně desetitisíce případů. V rámci kampaně informující o právech cestujících v letecké dopravě to dnes v Praze uvedl Jan Pithart z Evropského spotřebitelského centra.

ECC: Způsob udělování hvězdiček hotelům se v Evropě značně liší

Brusel (zpravodaj ČTK),

Síť ECC-Net provedla průzkum podmínek přidělování hvězdiček hotelům a zjistila, že se napříč Evropou značně liší. O výsledcích vydala zprávu Česká tisková kancelář. Přikládáme rovněž úplnou zprávu o průzkumu vyhotovenou v angličtině.

ESC pro Airways.cz: Jaká jsou práva cestujících v letecké dopravě?

Airways.cz,

Sjednocená a posílená práva cestujících v letecké dopravě přineslo v roce 2005 Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004, které se stalo milníkem v oblasti letecké přepravy osob. Z praktických zkušeností Evropského spotřebitelského centra vyplývá, že za téměř 4 roky jeho účinnosti si většina cestujících vytvořila o svých právech určitou představu, která však bohužel ne vždy zcela odpovídá skutečnosti. Účelem tohoto textu není problematiku rozebrat vyčerpávajícím způsobem, ale spíše shrnout klíčová fakta a upozornit na některá často se objevující problematická místa.

ROZHOVOR: Půjčit si auto na dovolené se vyplatí

ČT24,

Chystáte se na dovolenou do zahraničí a uvažujete o tom, že byste si rádi na místě pronajali auto? Pak pro vás máme několik tipů i praktických rad, které vám ušetří nejen peníze, ale i nervy a čas. Podívejte se zde na televizní rozhovor s Tomášem Večlem, ředitelem ESC ČR, a Petrem Zítkem, ředitelem českého zastoupení sítě autopůjčoven na řeckých ostrovech.

Jak poznat internetové šejdíře: platby vyžadované předem či příliš levné zboží

iDnes.cz - online chat,

Desítky Čechů se nechaly oklamat takzvanými nigerijskými podvodníky, kteří pod falešnými jmény a internetovými stránkami lákají z lidí peníze. Podle Tomáše Večla z Evropského spotřebitelského centra počet podobných podvodů za poslední rok výrazně vzrostl. Tomáš Večl v on-line rozhovoru čtenářům radil, na co si dát pozor při nákupech na zahraničích internetových stránkách a jak poznat falešné stránky.

Důrazné varování před podvodníky z Nigérie

MF Dnes,

Podvodníci na webu nabízejí elektroniku za zlomek ceny, ale zboží nikdy nedoručí. Naopak pod různými záminkami vytahují z lidí další peníze, mnohdy ve výši několika desítek tisíc korun. ESC při ČOI před nimi důrazně varuje! Téma nigerijských podvodníků, kteří pod smyšlenými britskými jmény a s falešnými anglickými adresami inzerují špatnou češtinou na českých serverech, zpracovala MF Dnes.

Ředitel ESC pro Rádio Česko: Největší hrozbou spotřebitelů je podvodná firma na internetu

Rozhlas.cz,

Rozvoj nakupování po internetu umožnil, aby bylo možné získávat zboží i z jiných zemí. Takzvaná e-commerce má kromě výhod, jakými je nakupování z pohodlí svého domova nebo kanceláře, ale i jistá rizika. Jaké nejčastější problémy přináší přeshraniční nakupování a kam se obrátit pro pomoc? To jsou témata, na která se 1. a 2. dubna zaměří první Evropský summit spotřebitelů v Bruselu. Na dvě stě padesát sdružení ze zemí Evropské unie, Norska a Islandu, která brání práva zákazníků, se bude zabývat problémy, jež lidem z Evropské unie přináší nakupování v jiné zemi.

Chtějí jednotná práva spotřebitelů i lepší podmínky pro podnikání v EU

Praha,

Nové pohledy na návrh směrnice EU o ochraně spotřebitelských práv nabídla pražská mezinárodní konference na Právnické fakultě Univerzity Karlovy. Odborníci z různých zemí Evropy, univerzitní profesoři, soudci a právníci, zástupci českých institucí, univerzit a spotřebitelských organizací přednesli také řadu pochybností o částech tohoto návrhu Evropské komise.

Chat s ředitelem ESC

iDnes.cz,

Ředitel ESC pro ČR Tomáš Večl odpovídal on-line na dotazy čtenářů zpravodajského serveru idnes.cz.

Vaše práva v letecké dopravě

Praha,

Uvíznout při cestování na letišti není příjemná věc, zvlášť v cizí zemi. Stejně jako vidět na zavazadlovém pásu rozbitý kufr, nebo se svých věcí vůbec nedočkat. Přesto se to stává dnes a denně a lidé hledají pomoc, kde se dá. Co v takové chvíli dělat? V každém případě je důležité neztratit hlavu a postupovat s vědomím toho, že při letech odbavovaných evropskými aerolinkami má cestující práva vyplývající z nařízení EU č. 261/2004.

Pozor na vysoké poplatky při zrušení ubytování či zájezdu

Praha,

Při hledání dovolené na poslední chvíli by si především uživatelé internetu měli dát pozor, aby se neunáhlili a neobjednali si zájezd nebo ubytování, které by pak chtěli z jakéhokoli důvodu zrušit. U těchto služeb totiž neexistuje právo na odstoupení od smlouvy a především poskytovatelé z jiných zemí EU mohou požadovat vysoké storno poplatky. Ty mohou dosahovat až 100 %.

Pozor na vysoké poplatky při zrušení ubytování či zájezdu

Praha,

Při hledání dovolené na poslední chvíli by si především uživatelé internetu měli dát pozor, aby se neunáhlili a neobjednali si zájezd nebo ubytování, které by pak chtěli z jakéhokoli důvodu zrušit. U těchto služeb totiž neexistuje právo na odstoupení od smlouvy a především poskytovatelé z jiných zemí EU mohou požadovat vysoké storno poplatky. Ty mohou dosahovat až 100 %.