Evropské spotřebitelské centrum

Jak poznat internetové šejdíře: platby vyžadované předem či příliš levné zboží

Desítky Čechů se nechaly oklamat takzvanými nigerijskými podvodníky, kteří pod falešnými jmény a internetovými stránkami lákají z lidí peníze. Podle Tomáše Večla z Evropského spotřebitelského centra počet podobných podvodů za poslední rok výrazně vzrostl. Tomáš Večl v on-line rozhovoru čtenářům radil, na co si dát pozor při nákupech na zahraničích internetových stránkách a jak poznat falešné stránky.

„Jde o kontakty na „free mailové“ adresy (tedy servery, kde si může zřídit schránku kdokoli), platby vyžadované výhradně předem, velmi výhodné nabídky, určitým vodítkem může být také méně profesionnální vzhled stránek, neúplné informace o prodejci, absence obchodních podmínek a podobně. Špatná čeština v kontaktních emailech,“ popsal znaky podovodníků Večl.

Odpovědi Tomáše Večla v online chatu najdete zde.

Nakupující by si podle něj měli dát na důvěryhodnost prodávajícího pozor. Jeho existenci si mohou ověřit například v obchodním rejstříku dané země. „Pokud si nejste jisti, zjistěte si reference na internetu, případně kontatujte naše Evropské spotřebitelské centrum. Rozhodně si přečtěte obchodní podmínky,“ radí Večl.

Lidé, kteří podvodníkům naletěli, se obvykle setkali s podobným scénářem. Inzerce se tvářila jako klasický e-shop, například z Velké Británie. Objednané zboží ale nikdy nedorazilo a lidé navíc přišli i o peníze.

Podvodníci touto cestou nabízejí hlavně elektroniku, podle Večla se ale začínají zaměřovat také na automobily nebo stroje.

„Teď máme případ, kdy si spotřebitelka objednala bagr, kterým chtěla vykopat základy rodinného domku, poslala do Anglie 8000 eur (přes 200 tisíc Kč), teď nemá ani peníze, ani bagr,“ popsal Večl.