Evropské spotřebitelské centrum

Objednávka jedním klikem

Někteří lidé si myslí, že když nepodepíší vytištěnou smlouvu o zájezdu, tak pro ně není žádná objednávka závazná. Ale na to pozor! Vinou nepozornosti při vybírání dovolené na webech zahraničních a nově i českých cestovních kanceláří mohou spotřebitelé přijít ke značné finanční újmě. Stačí k tomu prakticky jediné kliknutí.

Ve své praxi se Evropské spotřebitelské centrum (ESC) setkalo s řadou případů, kdy lidé byli povinni zaplatit vysoký storno poplatek za zrušení objednaného zájezdu především u německých cestovních kanceláří. Stačilo totiž, aby na webu – u zájezdu, o němž uvažovali – uvedli své jméno a e-mail, klikli na příslušné políčko a smlouva byla uzavřena. Vesměs šlo o případy, kdy spotřebitelé ne zcela rozuměli německy, a tak si nevšimli, že políčko je opatřeno formulkou „závazně objednávám“.

Na ESC se pak tito lidé obrátili s prosbou o pomoc s tím, že se jim storno poplatky zdají neúměrně vysoké a že s nimi nesouhlasí a nechtějí je platit. Storno poplatky přitom mohou zcela v souladu s právními předpisy dosahovat až 100 % ceny objednaného zájezdu.

Podle německých pravidel pro uzavření cestovní smlouvy (stejně jako podle pravidel nového občanského zákoníku v ČR) totiž platí, že smlouvu lze uzavřít i prostřednictvím internetu. Je-li pak při potvrzení objednávky ze strany spotřebitele odsouhlaseno políčko „závazně objednávám“, lze plnění smlouvy, a tedy i povinnost platby ze strany spotřebitele, právně vymáhat. Někdy se sice podaří případ vyřešit díky dobré vůli pořadatele zájezdu, ale není to pravidlem.

Jakých chyb se přitom lidé například dopouštějí? Objednají si „pro jistotu“ dva zájezdy s tím, že si pak jeden vyberou a jeden zruší. To byl případ jednoho Čecha, který byl nemile překvapen, že po zrušení jednoho z pobytů přišla od německé cestovní kanceláře faktura na zhruba 27 tisíc korun, což odpovídalo 70% výši storno poplatku.

Další spotřebitelka si údajně chtěla jen vyzkoušet, jak bude vypadat způsob placení. Jenže než na webu došla k platbě, uzavřela smlouvu o daném zájezdu, o který ve výsledku neměla zájem. V tomto případě šlo o téměř 32 tisíc korun.

Základní argument uvedených spotřebitelů byl, že nic nepodepsali a nic nezaplatili, takže vše bylo nezávazné. To je poměrně častá mylná domněnka českých spotřebitelů, kteří jsou zvyklí na písemnou formu smlouvy o zájezdu, kde je ke stvrzení závazku nutný jejich podpis. Takový postup už ale s novým občanským zákoníkem není ani v Česku nutný.


POZOR!
Pamatujte, že smlouva o zájezdu uzavřená se zahraniční cestovní kanceláří se zpravidla bude řídit právem země, v níž tato sídlí. Například v případě německých CK to tedy bude německými právními předpisy.

 

Článek vyšel v roce 2014 v květnovém čísle časopisu dTest.