Evropské spotřebitelské centrum

Zmýlil se obchodník v ceně?

Velmi nízká cena Vás zláká k bleskové koupi elektroniky nebo užitečné služby přes internet, ale obchodník Vaši objednávku zruší. Jak je to v tomto případě s Vaším nárokem na dodání zboží či poskytnutí služby?

Na Evropské spotřebitelské centrum se často obracejí čeští i zahraniční spotřebitelé se stížnostmi na to, že obchodník odmítl dodat zboží či poskytnout službu, která byla nejčastěji prostřednictvím internetu nabízena za podezřele nízkou cenu. Může se jednat o DVD přehrávač z německého internetového obchodu za 0,01€ nebo třeba letenku do Asie za několik desítek Eur. Na vině bývá obvykle softwarová chyba v internetovém obchodě. Má ale spotřebitel v případě chyby v ceně nárok domáhat se dodání zboží či služby?

Často tomu tak není. Každý případ je třeba posuzovat individuálně, zejména je třeba přihlížet k tomu, zda spotřebitel jednal v dobré víře, nebo si mohl a měl být vědom, že se jedná o omyl. Poměrně bohatá německá soudní praxe nabízí řadu ilustrativních příkladů. Žaloba spotřebitele na dodání zboží byla zamítnuta nejen u zmíněného DVD přehrávače, který byl nabízen za 1 cent, ale například u plazmové televize v hodnotě 3 990€, kterou bylo v internetovém obchodě možné kvůli cenové chybě objednat za 399€. Podobně byla zamítnuta žaloba, v níž se spotřebitel domáhal poskytnutí zájezdu do Dubaje za 1 392€, skutečná cena však byla 4 726€.

V obecné rovině platí, že k uzavření závazné smlouvy je třeba souhlasných projevů skutečné vůle, která je prosta omylu, na obou stranách. Zároveň je však třeba chránit ty, kteří jednají v dobré víře. Pokud tedy například naleznete na blogu či diskuzním fóru odkaz na až příliš lákavou nabídku, neradujte se předčasně. Pokud jde například o letenku či zájezd, nerezervujte si okamžitě návazné služby, např. dopravu na letiště nebo hotelové ubytování.

Pamatujte také na to, že nemusí jít o chybu v ceně, ale za přespříliš lákavou nabídkou se častěji může ukrývat podvodník. Proto si důvěryhodnost obchodníka, který nabízí podezřele nízkou cenu, ověřte zvlášť pečlivě. Nikdy v takovém případě neplaťte předem v hotovosti prostřednictvím služeb typu Western Union a vyhněte se i platbám předem bankovním převodem, pokud si nejste skutečně jisti, že jde o důvěryhodného obchodníka. Vyšší míru bezpečnosti nabízí platby platebními kartami nebo prostřednictvím služby Paypal. Užitečný návod, jak poznat podvod na internetu naleznete na www.evropskyspotrebitel.cz (konkrétně v sekci Nákupy online zde).


Tento článek vyšel v srpnu 2012 v časopisu pro spotřebitele dTest.