Evropské spotřebitelské centrum

dTest a ESC varují před předváděcími akcemi v zahraničí

Tlak na pořadatele předváděcích akcí v České republice narůstá. Ti hledají nové způsoby, jak na prodeji předraženého zboží vydělat. Vozí proto své zákazníky do zahraničí. Spojení zahraničního poznávacího zájezdu s koupí kvalitního koberce či atraktivního zlatého šperku slibují někteří obchodníci.

Přemluvit zákazníky ke koupi v cizině může být snadné. Neznalost prostředí i jazyka umocňuje totiž jejich zranitelnost. „Lidé, kteří koupi v zahraničí podlehli, jí často zpětně litují. Zjišťují, že kvalita neodpovídá slibům, a chtějí výrobky vracet. Nevědí však, jak na to,“ uvádí vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Nákupy v zahraničí ovšem často připomínají drsné scény známé z tuzemských předváděcích akcí. „Někteří klienti popisovali, že byli ponecháni samotní v továrně na koberce s několika tureckými prodejci, kteří na ně začali vyvíjet enormní tlak. Nemohli kontaktovat nikoho ze svého zájezdu a ve strachu podlehli a zboží zakoupili,“ vysvětluje Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.

Pokud se jedná o prodej v rámci zemí EU, může podvedeným klientům efektivně pomáhat právě Evropské spotřebitelské centrum. Mimo země EU je ovšem situace obtížnější. Prodejci však zájezdy směřují právě mimo země Evropské unie, nejčastěji do Turecka či Izraele. Ačkoliv je například turecké právo na ochranu spotřebitele do určité míry sblížené s předpisy Evropské unie, nelze se zcela spolehnout na sjednocenou minimální míru ochrany, zaručenou evropským právem.

Sdružení dTest a Evropské spotřebitelské centrum proto radí: dobře číst a prověřovat informace o nabízených zájezdech, na podezřelé pobyty nejezdit a případně na nich nic nekupovat.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily již tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Evropské spotřebitelské centrum ČR se zabývá právy spotřebitelů při nakupování v jiných zemích EU, Norsku a na Islandu. Poskytuje spotřebitelům informace o jejich právech a také jim pomáhá mimosoudně řešit přeshraniční spory s obchodníky z uvedených zemí. Je jedním z 29 členů sítě Evropských spotřebitelských center (ECC-Net) a je financováno Evropskou komisí a Českou obchodní inspekcí, při níž působí. Více na www.evropskyspotrebitel.cz.